Muzeum JPII i SKW: kolejny etap rozpoczęty
Dziś ogłoszono początek postępowania na wybór autora projektu wystawienniczego ekspozycji głównej pierwszego na świecie Muzeum Jana Pawła II i Stefana Kardynała Wyszyńskiego.Do tej pory nie powstało jeszcze żadne muzeum, które w nowoczesny sposób ukaże fenomen Jana Pawła II i Kardynała Wyszyńskiego. Bez nich nie byłaby możliwa zmiana polskiej rzeczywistości.
Projekt międzynarodowy
– To projekt na skalę międzynarodową, który nie może czekać. Powstanie muzeum tych dwóch wielkich postaci jest bezwarunkowo konieczne. – mówi dr Paweł Skibiński, dyrektor projektu – Jeśli nie zrobimy tego my, to kto? – pyta. Zespół projektowy muzeum Centrum Opatrzności Bożej rozpoczyna kolejny etap pracy, dzięki któremu powstanie muzeum uwieczniające osobę Papieża Jana Pawła II i Stefana Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia dla obecnego i kolejnych pokoleń.
Świadectwo dla przyszłych pokoleń
– Ci dwaj reprezentanci Kościoła wyrastają z polskiej historii i kultury, a nie mają swojej materialnej obecności z właściwą, dla ich służby, ekspozycją. W muzeum tym chcemy pokazać uniwersalny wymiar pontyfikatu Jana Pawła II i posługi Prymasa Wyszyńskiego przez przekazanie najważniejszych wartości i treści. Jesteśmy świadkami tych wielkich Polaków i ich dokonań, dlatego musimy pozostawić nasze świadectwo dla przyszłych pokoleń. To nasz obowiązek. Nowoczesne muzeum to właściwa forma ich upamiętnienia, która będzie oddziaływać na szerokie grono odbiorców i rozwijać się w przyszłości. – mówi Ks. Arcybiskup Kazimierz Nycz, Metropolita Warszawski.
Dziejowe zmiany
Minęło trzydzieści lat od pierwszej wizyty Ojca Świętego w Polsce, która nadała bieg procesom przemian, i dziesięć lat od papieskiego przemówienia w polskim Parlamencie. Jan Paweł II zapoczątkował dziejowe zmiany, których świadomość powinna docierać do młodych zwiedzających.
Muzeum nie tylko dla katolików
Celem muzeum jest efektywny udział w edukacji odbiorców. – Istotnym dla muzeum jest upowszechnianie wątku historycznego, patriotycznego, religijnego i kulturalnego. Umożliwi to zaznajomienie się z dziejami XX-wiecznej Polski, a co więcej rozbudzi więź z Ojczyzną. Zapoznanie się w muzeum z rodzimą historią wzmocni świadomość i zrozumienie polskości przez pryzmat katolicyzmu. Przekaz ten będzie skonstruowany tak, aby był zrozumiały dla wiernych z całego świata, a także dla osób, które nie są katolikami. – podkreśla dr Paweł Skibiński.
Jedyne takie muzeum
– Obecnie powstające muzeum ma upamiętniać i być wyrazem hołdu dla dwóch niezwykle ważnych dla polskości i wiary postaci: Jana Pawła II i Stefana Kardynała Wyszyńskiego. Będzie jedynym tego typu przekazem muzealnym w Polsce i na świecie. Duże znaczenie ma fakt, że powstaje w Warszawie. Ona bowiem była i jest świadkiem oraz uczestnikiem ważnych i znaczących wydarzeń zarówno z historii Kościoła jak i kraju. Z tego miasta padały niejednokrotnie ważkie dla nas wszystkich słowa, zarówno Stefana Kardynała Wyszyńskiego, jak i Jana Pawła II. Jestem przekonana, że Muzeum w formie, którą chcielibyśmy mu nadać stanie się znaczącym ośrodkiem, upamiętniającym i przekazującym wartości moralne oraz patriotyczne. Zastosowanie nowoczesnej formuły wystawienniczej, interaktywnej i multimedialnej z pewnością przybliży ekspozycję i jej założenia, szeroko pojętemu, współczesnemu odbiorcy. – mówi Joanna Bojarska, dyrektor Muzeum Historycznego m.st. Warszawy.
Autor ekspozycji głównej
Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest opracowanie projektu ekspozycji głównej Muzeum wraz z nadzorem autorskim nad jej realizacją. Celem postępowania jest wybór autora całościowej koncepcji wystawienniczej wykorzystując rozwiązania strukturalne i estetyczne. Postępowanie pozwala na uczestnictwo podmiotów europejskich. Wybór autora jest dwuetapowy. Pierwszy etap polega na ocenie wstępnych ofert przez komisję przetargową. Drugim etapem są negocjacje z wybranymi z pierwszego etapu wykonawcami. Celem negocjacji jest doprecyzowanie oczekiwań i możliwości oceny sposobu współpracy z daną firmą. – Chcemy mieć absolutną gwarancję, że nasze założenia zostały właściwe zrozumiane. W ten sposób ograniczamy do minimum czynnik przypadku, a wybrani projektanci będą mieli możliwość korekty swojej oferty. – podkreśla Paweł Skibiński. Oferty zostaną ostatecznie ocenione przez komisję, która wskaże zwycięzcę postępowania.
Jury konkursowe
Komisja przetargowa działa wedle przepisów ustawy z dn. 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Honorowy patronat nad pracami merytorycznymi komisji obejmie ks. Kardynał Stanisław Ryłko. Skład zacnego jury tworzą specjaliści najwyższej klasy, m.in.: prof. Rocco Buttiglione, wiceszef Rady Senatu Republiki Włoskiej, o. red. Andrzej Koprowski – Dyrektor Programowy Radia Watykańskiego, Tomasz Merta – wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jan Ołdakowski – dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, prof. Wojciech Roszkowski – historyk PAN, o. Maciej Zięba OP – dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności, prof. Jan Żaryn – dyrektor Biura Edukacji Publicznej IPN, Joanna Bojarska – dyrektor Muzeum Historycznego m.st. Warszawy, ks. prof. Michał Janocha – dyrektor Instytutu Historii Sztuki na UKSW, Marcin Adamczewski – szef projektu Muzeum Konfederatów Barskich i twórca Lapidarium opactwa benedyktynów w Tyńcu, ks. Janusz Bodzon – wicekanclerz Kurii Warszawskiej, ks. prof. Piotr Nitecki – postulator w procesie beatyfikacyjnym Stefana Kardynała Wyszyńskiego, ks. Aleksander Seniuk – z-ca dyrektora Instytutu Jana Pawła II, Ewa Wiktorowska – Członek Zarządu Fundacji Zamówień Publicznych.
Niech się wypowie też młodzież
Przyjęte rozwiązania wystawiennicze chcemy konsultować z młodzieżą szkolną oraz dydaktykami, aby sprawdzić czytelność przekazu. Pragnę gorąco zaprosić firmy do udziału w postępowaniu – mówi ks. Arcybiskup Kazimierz Nycz, Metropolita Warszawski.
Ekspozycja powinna zakładać zaangażowanie widza podczas zwiedzania i świadome oddziaływanie na jego emocje. Wystawa ma prezentować spójną opowieść o przeszłości, a także pokazać inne wybitne postaci w tle dwóch głównych bohaterów. Wartość wystawy nie powinna przekroczyć 16 mln zł brutto.
Muzeum znajduje się w części kulturalno-muzealnej kompleksu Centrum Opatrzności Bożej. Usytuowane jest wokół kopuły Świątyni na wysokości 26 metrów. Stanowi to o oryginalności i atrakcyjności przestrzeni muzealnej.
26 metrów nad ziemią
Wejście do muzeum znajduje się w jednym z pylonów. Na poziom muzealny będzie można dostać się za pomocą dwóch klatek schodowych oraz czterech wind, które będą miały zdolność do równoczesnego przewożenia 48 osób. Wystawa główna obejmie około 1600 m2 ekspozycji zasadniczej, ok. 400 m2 przestrzeni pomocniczej (tj. rampa prowadząca na taras widokowy) oraz dwie sale multimedialne (w sumie ok. 100 m2). Zasadnicza cześć ekspozycji głównej położona jest na jednym poziomie i wypełnia przestrzeń owalną, o szerokości od ok. 9 m do ok. 12,5 m, i wysokości – do ponad 6 m w części centralnej. Wystawa główna będzie obejmować całość przestrzeni wystawienniczej położonej na tym poziomie wraz z salami multimedialnymi.
Prace budowlane nad konstrukcją części kulturalno – muzealnej Centrum Opatrzności Bożej rozpoczęły się w kwietniu 2008 r. Stan surowy otwarty przestrzeni muzealnej – mieszczącej się na wysokości od 26 do 34 m – został osiągnięty 15 grudnia 2008 r. Zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
* * *
Pełny tekst ogłoszenia o zamówieniu dostępny jest w publikacji Suplementu do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich oraz w siedzibie (ul. Miodowa 17/19) i na stronie internetowej Archidiecezji Warszawskiej: http://www.archidiecezja.warszawa.pl/archidiecezja/zamowienia_publ/