Józef Kardynał Glemp – wytrwały budowniczy Świątyni
Dziś mija 7. rocznica śmierci Józefa Kardynała Glempa, wielkiego orędownika budowy Świątyni Opatrzności Bożej. To właśnie on 2 maja 2002 r. wmurował na Polach Wilanowskich kamień węgielny, poświęcony przez Ojca Świętego Jana Pawła II.
Na placu pod budowę Świątyni umieszczono okazały krzyż, a proboszcz parafii Świętej Anny w Wilanowie postawił kaplicę-barak z pełnym wyposażeniem liturgicznym. Dzięki tej kaplicy powstała dla budującego się wokół osiedla parafia i sprawowana jest codziennie liturgia. Kaplica służy codziennym “dyżurom” modlitewnym wyznaczonych parafii, zgromadzeń zakonnych i ruchów kościelnych, albowiem wysiłkowi budowania musi towarzyszyć modlitwa
– notuje w swojej książce OPATRZNOŚĆ BOŻA I JEJ ŚWIĄTYNIA W POLSCE prymas Glemp.
18 grudnia 2002 r. Prezydent Warszawy Lech Kaczyński przekazuje kardynałowi Glempowi pozwolenie na budowę Świątyni Opatrzności Bożej.
Prymas opowiada o idei i burzliwych losach powstawania Świątyni. Publikacja ma wartość dokumentu, wzbogaconego materiałami zdjęciowymi pochodzącymi z Archiwum Wydawnictwa Archidiecezji Warszawskiej i Archiwum Fundacji Budowy Świątyni Opatrzności Bożej.
W Kościele patrzy się na Opatrzność jako Boga czuwającego i pilnie wypatrującego. Plastycznie przedstawia się Opatrzność jako otwarte oko w trójkącie. W okresie baroku często stosowano tę symbolikę, bo była zrozumiała. Trójkąt to jedność Trzech Osób Boskich, które są Opatrznością i patrzą z troską na człowieka i świat. Odczytanie tego wzroku należy do ludzi. Wiedząc, że Bóg jest miłością, lepiej jest odczytywać spojrzenie oka Bożego nie jako wypatrywanie, ale jako opatrywanie całości. Opatrzność opatruje skutki rządów ludzkich.
Świątynia Opatrzności w Warszawie wchodzi do trójki sanktuariów w Polsce, w których odbywa się szczególna służba Boża na obszarze narodu i państwa. Warszawa to opatrywanie poranionej przez swawolę wolności. Łagiewniki krakowskie to opatrywanie wszystkich grzeszników. Częstochowa – Jasna Góra to mecenat opatrujący nieśmiałych, aby odważniej szli w objęcia Chrystusa.
– czytamy w rozdziale „Prawda o czuwającym Bogu w ludzkim doświadczeniu”.
Kardynał Glemp podkreśla w swej książce, że “wchodzimy z Bogiem czuwającym w XXI wiek”.
Świątynia Opatrzności w Warszawie rośnie razem z osiedlem i pośród niego. Tego nie planowaliśmy. Opatrzność tak chciała. Przemiany społeczne i zmiany powodowane odkryciami technicznymi zadziwiają nas. Bóg się temu nie dziwi, ale chce, by zmiany dokonywały się także w nas, aby nasza fides pogłębiała się razem z postępami w ratio.
Warto spojrzeć na historię budowy Świątyni w Wilanowie oczami jej współtwórcy. Książka Józefa Kardynała Glempa Opatrzność Boża i jej Świątynia w Polsce jest cegiełką na budowę Świątyni. Można ją nabyć w naszym SKLEPiku przy Świątyni Opatrzności Bożej w Wilanowie, czynnym codziennie od poniedziałku do soboty w godzinach od 10.00 do 17.00 i w niedzielę w godzinach od 10.00 do 18.00. Zapraszamy!
Spis rozdziałów
Wstęp
PRZESŁANIA HISTORYCZNO-TEOLOGICZNE
Prawda o czuwającym Bogu w ludzkim doświadczeniu
Prawda o czuwającym Bogu w nauce objawionej – w Piśmie Świętym
OPATRZNOŚĆ BOŻA W RELIGIJNOŚCI POLSKIEJ
Opatrzność w nurcie pobożności maryjnej w Polsce
Nauka o czuwaniu Bożym w polskiej kulturze
WOTUM ZA WOLNOŚĆ – BUDOWA ŚWIĄTYNI OPATRZNOŚCI
Pierwsze podejście – rok 1792
Drugie podejście (lata międzywojenne 1918-1939)
Trzecie podejście – po 1989 roku
Słowo o architekturze trzeciej Świątyni
DLACZEGO BUDOWAĆ ŚWIĄTYNIĘ TERAZ?
Kościół sumieniem i pamięcią narodu
Zabiegamy o wolność prawdziwą i trwałą
Wolność Polaków i Unia Europejska
Świątynia w służbie Polsce i stolicy
Wchodzimy z Bogiem czuwającym w XXI wiek
SPOJRZENIE NA PLAC BUDOWY ŚWIĄTYNI OPATRZNOŚCI BOŻEJ