Odkrywamy tajniki powstawania rzeźby Chrystusa Zmartwychwstałego – odsłona 5.
29 listopada 2022 roku rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego zostaje przetransportowana w częściach do pracowni odlewniczej w Węgrowie. Tu po przygotowaniu nowej podkonstrukcji szkieletowej zespalającej najważniejsze elementy negatywu figury rozpoczyna się proces składania całego frontu figury.
Ze względu na rozmiary dzieła artyści postanawiają wykonać odlew w żywicy poliestrowej o dużej wytrzymałości i masie stanowiącej mniejsze obciążenie dla ściany prezbiterium niż metal.
Na początku stycznia 2023 roku, po zaizolowaniu formy trzema warstwami rozdzielającymi, odlewnik wykłada dwie warstwy barwionego na biało żelkotu, a następnie pokrywa wnętrze formy pięcioma warstwami żywicy poliestrowej i trzema warstwami włókna szklanego, co tworzy laminat o grubości 8–12 milimetrów.
W marcu zostaje wykonana stalowa konstrukcja wewnętrzna rzeźby. Zostanie przytwierdzona do laminatu za pomocą żywicy oraz maty z włókna szklanego.
Na początku kwietnia powstaje dodatkowa konstrukcja, niezbędna do późniejszego montażu dwutonowej rzeźby na ścianie prezbiterium. Wnętrze postaci zostaje wyłożone masą pochłaniającą dźwięk.
Na tym etapie artyści bardzo ściśle współpracują z akustykiem, aby całość spełniała parametry akustyczne wymagane we wnętrzu Świątyni. Dopiero wówczas można zamknąć dzieło przez połączenie pozostałych elementów formy, wyłożonych laminatem, i sklejenie ich żywicą oraz matą z włókna szklanego.
W połowie kwietnia z formy gipsowej odkuta zostaje postać Chrystusa. Powierzchnia figury musi być dokładnie oczyszczona, zretuszowana i odtłuszczona, by można było nałożyć na nią grunt, a następnie trzykrotnie pokryć ją bazą pod polichromię w kolorze złotym.
I Ty możesz mieć swoją cząstkę w tym dziele
Ofiarując darowiznę 50, 100, 200 zł, a nawet więcej – pomożesz rozliczyć koszty prac takich, jak:
- projekt wystroju ściany ołtarzowej zawierający, m.in. rozstawienie rusztowań na nietypowej ścianie o wysokości 32 m oraz ich przebudowę pod montaż figury, które pochłonęły 1,5 mln złotych;
- adaptacja akustyczna olbrzymiej powierzchni ściany (850 m kw.), która wyniosła prawie 4 mln złotych;
- prace koncepcyjne i twórcze nad dziełem wraz z uzgodnieniami technicznymi, które pochłonęły blisko 3,5 mln złotych;
- infrastruktura elektryczno-informatyczna szacowana na 1,5 mln złotych;
- montaż rzeźby, którego koszt wyniósł 1,5 mln złotych.