Realizacja kolejnej fazy robót w części kulturalno-muzealnej
Prace realizowane przez Warbud w części kulturalno-muzealnej całego kompleksu Centrum podzielono na dwa etapy. Jedna część to roboty prowadzone na wysokości zaczynającej się od poziomu 26m nad istniejącym terenem. Zadanie obejmowało wykonanie 28 rygli wraz ze stropem o grubości 25cm, na którym zlokalizowane jest muzeum.
Część muzealna połączona jest za pomocą pochylni z tarasem widokowym mieszczącym się na wysokości 34m nad terenem. Pochylnie ograniczone są od wewnątrz ścianami pierścieniowymi stanowiącymi podstawę pod przyszłą kopułę. Za podstawę do wykonania tej fazy robót służyła tymczasowa platforma robocza wykonana w konstrukcji stalowej o wysokości 20m. Znajdował się na niej plac składowy materiałów i szalunków bezpośrednio przed wbudowaniem oraz stanowiska pracy cieśli.
Wydęty żagiel
W drugim etapie prac w części kulturalno-muzealnej, wykonana została ściana podporowa części kulturalno-muzealnej, kształtem przypominająca wydęty żagiel. Wysokość ściany zrealizowanej przez Warbud liczy 25m – od 9 do 34m. Ściana o powierzchni 468 m² i grubości 25 cm, górą łączy się z ryglami i stropem muzeum.
Z uwagi na wysokość, na jakiej prowadzone były wszystkie prace, wykonywano je z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Wysokie temperatury
Kolejne utrudnienie to wydzielanie się dużych ilości ciepła podczas wiązania betonu w elementach masywnych (ryglach). Temperatura podczas wiązania dochodziła do 50º C. Zgodnie z zaleceniami zespołu projektowego, temperatury tej pod żadnym pozorem nie należało przekraczać. Aby nie dopuścić do przegrzania, w elementach masywnych założone zostały czujniki, z których na bieżąco poprzez system satelitarny odczytywano temperaturę wiązania betonu. Jednym ze sposobów na zapobieganie gwałtowanym przyrostom temperatur był dowóz mieszanki betonowej, której temperatura nie przekraczała 25ºC. Trudność polegała na tym, iż prace w głównej mierze prowadzone były latem i temperatura powierza niejednokrotnie sięgała ponad 30ºC w dzień. Mieszankę dostarczano, więc w godzinach wczesnorannych lub wieczornych, a beton podczas procesu wiązania pielęgnowano poprzez przykrywanie geowłókniną stale nasączaną wodą. Temperatura wody nie przekraczała temperatury powietrza, aby nie spowodować szoku termicznego betonu, który może prowadzić do nagłego skurczu betonu, powodującego zarysowania.
Wysokie wieże
Mając na uwadze duży stopień nasycenia stalą zbrojeniową oraz normy określające warunki otulenia zbrojenia przez mieszankę betonową, większość połączeń prętów zbrojeniowych została zaprojektowana i wykonana w systemie LENTON.
Wykonane zostały także dwa komplety przednich pylonów z łącznikiem w części kulturalno-muzealnej (dwie wieże zaprojektowane w konstrukcji żelbetowej pełniące funkcję pionowej komunikacji między nawą główną, a przestrzenią muzealną).
Wieże tworzą łącznie 4 komplety – każdy z nich składa się z 2 pylonów połączonych korytarzem i dalej łączącym się z wcześniej wykonaną częścią kulturalno-muzealną. Zadanie polegało na przedłużeniu istniejących wież od poziomu 26m do 34m oraz połączeniu ich ze sobą i częścią kulturalno – muzealną przez układ łączników (korytarzy). Ten etap charakteryzował się bardzo dużym zaangażowaniem sprzętowym (podparć w postaci wieżyczek) w stosunku do ilości wylanego betonu.
Chór w Świątyni gotowy
Wykonana konstrukcja chóru w kompleksie świątynnym wykonana jest w całości jako żelbetowa i wspiera się o konstrukcję nośną ścian świątyni wykonanych przez poprzedniego wykonawcę. Charakteryzuje się bardzo wysoką dokładnością wykonania odchyłki i można stwierdzić, że są one bliższe wykonawstwu konstrukcji stalowej niż żelbetowej. Słowa uznania należą się cieślom, którzy wykazali się dokładnością w składaniu szalunków, a także operatorom żurawi wieżowych, którzy potwierdzili swoje umiejętności, precyzyjnie podając przez otwory w ścianach, pojemniki z mieszanką betonową.
Na realizację konstrukcji żelbetowej w części kulturalno-muzealnej Świątyni Opatrzności Bożej składają się 2 pylony oraz 4 “mosty” łączące poszczególne pylony.
Kilkaset ton
Obecnie prowadzone są prace przy realizacji 4 „mostów”, które połączą wykonane wcześniej pylony. Ciekawostką w tej fazie robót jest wykonanie mostów 2 m nad poziomem terenu. Mosty docelowo zostaną wciągnięte przez system siłowników hydraulicznych i zamocowane na 26 m nad powierzchnią.
Same mosty są zaprojektowane jako przekrój skrzynkowy i w liczbach przedstawiają się następująco:
Długość mostu 42 m
Szerokość 4,9m
Wysokość 4,8m
Waga mostu 760 ton
Ilość wbudowanej stali w 1 most 110 ton
/Informacje pochodzą z wypowiedzi Jarosława Nielipińskiego, Z-cy Dyrektora, Warbud S.A. Region Centrum dla branżowego pisma “Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne”.
Część kulturalno-muzealną zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.