Dzieło prof. Adama Myjaka: rzeźby św. Jana Pawła II i bł. Stefana Wyszyńskiego w prezbiterium Świątyni Opatrzności Bożej
2 czerwca podczas Eucharystii XVII Święta Dziękczynienia kard. Kazimierz Nycz wraz z biskupami Michałem Janochą i Rafałem Markowskim poświęcili nowe rzeźby św. Jana Pawła II i bł. Stefana Wyszyńskiego w prezbiterium wilanowskiego Sanktuarium Opatrzności Bożej. Autorem popiersi jest prof. Adam Myjak.
Kard. Kazimierz Nycz w 2022 r. powierzył prof. Adamowi Myjakowi opiekę artystyczną nad wystrojem prezbiterium Świątyni Opatrzności Bożej, co zaowocowało majestatyczną rzeźbą Chrystusa Zmartwychwstałego na ścianie ołtarzowej, wykonaną w 2023 r. wraz Kingą Smaczną-Łagowską oraz Albertem Kozakiem i zespołem studentów. Elementem wystroju ołtarza stały się również popiersia Jana Pawła II oraz kard. Stefana Wyszyńskiego. Stanęły częściowo na schodach prezbiterium, zamykając symbolicznie pochód świętych i błogosławionych, czczonych już w swoich relikwiach w okrągłej nawie Świątyni Opatrzności Bożej.
Rzeźby św. Jana Pawła II oraz bł. Stefana Wyszyńskiego zostały odlane z brązu.
Prof. Adam Myjak przyznaje, że obydwaj bohaterowie byli przewodnikami także w jego życiu i docenia to coraz bardziej z perspektywy lat. Artysta pragnął pokazać siłę i znaczenie obu wybitnych Polaków, którzy odegrali nie tylko ogromną rolę w dziejach Kościoła w Polsce i na świecie, ale zapoczątkowali także przemiany społeczno-polityczne lat 80.
Sam pozostając pod ogromnym wrażeniem pamiętnej Mszy Świętej z 1979 r. na ówczesnym Placu Zwycięstwa, pragnął jednak uniknąć dosłowności, oddać raczej ducha obu postaci, niż epatować fotograficzną dokładnością. Delikatne polerowanie nadało rzeźbom dodatkowego wyrazu: złociste przetarcia naturalnego ciemnego koloru brązu wydobywają z obu postaci blask. Warto zwrócić uwagę na szczegóły twarzy: usta, które tyle razy wypowiadały ważne dla nas, Polaków słowa i oczy, które spoglądały z miłością podczas niezliczonych spotkań z Prymasem Tysiąclecia i Papieżem.
Pracę nad popiersiem kard. Wyszyńskiego prof. Adam Myjak, zafascynowany jego silną postacią, rozpoczął już kilka lat temu. Artysta powrócił do niej na prośbę kard. Kazimierza Nycza, który pragnął, by wraz z rzeźbą Jana Pawła II, stanowiła ona dopełnienie wystroju prezbiterium Świątyni Opatrzności Bożej.
Warto przypomnieć, że Sanktuarium w Wilanowie powstaje bowiem nie tylko jako wypełnienie ślubu wdzięczności Bogu złożonego przez naszych przodków za Konstytucję 3 Maja, ale jest także dziękczynieniem za odzyskanie niepodległości w 1918 r. i przemiany lat 90. XX wieku, które zawdzięczamy również posłudze Prymasa Tysiąclecia i pontyfikatowi papieża Polaka.
Prace nad popiersiem kard. Stefana Wyszyńskiego były więc rozłożone w czasie, powstanie rzeźby Jana Pawła II zajęło z kolei blisko siedem miesięcy. Dzieła tworzone były w pracowni artysty w Zalesiu Dolnym: najpierw w glinie, następnie zdjęto z nich gipsową formę. Odlane z brązu stanęły na postumentach wykonanych z marmuru Calacatta Lincoln o wysokości 90 cm. Same rzeźby mają około 130 cm wysokości. Każda waży około 150 kg.
Pracując nad rzeźbami, artysta wrócił do swoich wspomnień ze spotkań z obu postaciami. Już po śmierci kard. Wyszyńskiego odwiedził także Stoczek Warmiński, w którym wyobrażał sobie samotność, ale i duchową siłę Prymasa Wyszyńskiego. Dlatego w jego rzeźbie widać majestat i godność tej postaci, ale także jego moc, która pozwoliła kard. Wyszyńskiemu przeprowadzić Kościół przez najmroczniejsze czasy komunizmu.
Z kolei osobiste spotkania z Janem Pawłem II pozostawiły w nim wspomnienie człowieka bardzo otwartego i radosnego, mimo cierpienia, którego doświadczał w ostatnich latach życia. Prof. Adam Myjak oddał charakter papieża miękkimi rysami, jako człowieka w sile wieku – tego, który wprowadził Kościół w trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa.
2 czerwca, podczas uroczystej Eucharystii dziękczynnej kard. Kazimierz Nycz wraz z bp. Michałem Janochą i bp. Rafałem Markowskim dokonali poświęcenia obydwu popiersi.
Prof. Adam Myjak studia na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie rozpoczął w 1965 roku. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1971 r. Rok później podjął pracę pedagogiczną na macierzystym wydziale. Od 1990 jest profesorem. W latach 1990-1996 i 1999-2005 pełnił przez cztery kadencje funkcję rektora warszawskiej Akademii. Wywarł decydujący wpływ na obraz Akademii w latach 90-tych i początku XXI wieku, dbając o dorobek, tradycję i prestiż Uczelni w trudnych przełomowych czasach. Posiada na swoim koncie ponad 100 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in.: w Galerii Zachęta (1993 i 2005), Muzeum im. W. Lembrucka w Duisburgu (1981), Muzeum w Bochum (1989), CRP w Orońsku (1993). Brał udział w kilkuset wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jest wielokrotnym laureatem międzynarodowych i krajowych wystaw i konkursów. Z wielu realizacji na uwagę zasługuje Kwadryga na Teatrze Wielkim w Warszawie z 2002 roku (stworzona wspólnie z Januszem Pastwą) oraz pomnik Homo Homini w Kielcach z roku 2006. Prace prof. Adama Myjaka znajdują się w zbiorach wielu muzeów i kolekcjach prywatnych. W 2005 r. za zasługi dla kultury polskiej, otrzymał złoty medal Gloria Artis. W 2012 roku po raz piąty został rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.