Projektant ekspozycji Muzeum Jana Pawła II i Stefana Kard. Wyszyńskiego wybrany
– Wystawa jest skonstruowana na planie monstrancji, co podkreśla rolę Kościoła gromadzącego naród i prowadzącego go do Boga. Eksponuje wątki, które przybliżają wizję Kościoła pielgrzymującego w czasie. Widać, że założenia akcentują te wartości, które są czerpane z dorobku Kościoła polskiego dzięki Papieżowi z “dalekiego kraju” stały się dziedzictwem światowym – mówi Metropolita Warszawski. Koncepcja stawia pytania: Co Karol Wojtyła zabrał ze sobą do Rzymu? Co w spuściźnie Prymasa Tysiąclecia było mu szczególnie bliskie? Które doświadczenia tak znaczące, że stały się inspiracją w jego wielkim dziele pasterzowania? Którymi chciał się podzielić z całym światem. Muzeum będzie mogło w ciągu jednego dnia odwiedzić nawet 2000 osób. Przejście przez ekspozycję zajmie co najmniej godzinę. Ekspozycja będzie wszechstronnie oddziaływać na widza poprzez bogato użyte multimedia, obraz, dźwięk, a nawet zapach. Całość znajdzie się ponad przestrzenią sakralną Centrum Opatrzności Bożej. Wystawa składać się będzie na przemian ze stref rozświetlonych i mrocznych, nawiązując do zmiennych losów głównych bohaterów ekspozycji i losów Polski. Podstawowymi kryteriami oceny nadesłanych ofert była ich oryginalność, realność wykonania w zaplanowanym czasie, zgodność koncepcji z wytycznymi zawartymi w założeniach programowych oraz koszt realizacji koncepcji.
Przenieś się w czasie i przestrzeni
Wybrany projekt zawiera czytelne przesłanie, że przełomowe momenty naszej najnowszej historii to momenty szukania prawdy. Wystawa angażuje uczucia. Interaktywne witryny i ekrany dotykowe, które mają znaleźć się w ekspozycji będą stanowić tło do rozgrywającej się na pierwszym planie historii. – Dzięki temu umiejscawia ją w konkretnym czasie, pokazuje kontekst histo ryczny, społeczny i kulturalny. – mówi Marcin Adamczewski, wicedyrektor projektu muzeum. – Budujemy wyjątkowe muzeum, dzięki któremu zwiedzający będą mogli przenosić się w czasie i w przestrzeni. – dodaje. – Młodsi odbiorcy ekspozycji powinni mieć świadomość, że jeśli dziś korzystają z owoców wolności, to jest to zasługą obu głównych bohaterów
Muzeum. Zasługa nie tylko wobec Polski, ale także Europy i całej ludzkości. – mówi abp Kazimierz Nycz.
Atrakcje dla dzieci
– Nie ukrywamy, że “oczkiem w głowie” podczas pracy nad projektem stał się dla nas sposób odbierania treści wystawy przez najczęstszych gości muzeum – młodzież i dzieci. Dla najmłodszych odbiorców przygotowaliśmy osobne pomieszczenie – łączące cechy sali edukacyjnej z salą do zabawy, a także specjalną “dziecięcą” ścieżkę w ramach ekspozycji. Chcemy, aby wystrój takiego pomieszczenia zdobiły zdjęcia Papieża z dziećmi, w szczególności te z kinderbali urządzanych przez kardynała Wojtyłę na Franciszkańskiej. – mówią Jarosław i Barbara Kłaputowie.
– Muzeum to, w formie narracyjnej, będzie jedynym tego typu przekazem muzealnym w Polsce i na świecie. – mówi Joanna Bojarska, dyrektor Muzeum Historycznego m.st. Warszawy, członek komisji przetargowej.
Postępowanie europejskie
W finalnym etapie postępowania uczestniczyły trzy polskie firmy. Zwycięzca postępowania będzie brał aktywny udział w opracowaniu scenariusza wystawy o powierzchni blisko 2000 m2 wraz z zespołem muzealnym i ekspertami. Postępowanie przetargowe jest zgodne z ustawą z dn. 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych i wymogami pozwalającymi na korzystanie ze środków Unii Europejskiej. Wybór autora był dwuetapowy. Pierwszy etap polegał na ocenie wstępnych ofert przez komisję przetargową. Drugim etapem były negocjacje z wybranymi z pierwszego etapu wykonawcami, zakończone złożeniem przez nich ostatecznych ofert. Ograniczało to do minimum czynnik przypadku przy dokonywaniu ostatecznego wyboru. Oferty ostateczne zostały ponownie ocenione przez komisję, która wskazała zwycięzcę postępowania. Żadnej oferty nie odrzucono ani żaden wykonawca nie został wykluczony z postępowania.
Kolejnym etapem prac nad ekspozycją główną Muzeum będzie podpisanie umowy z wystawiennikiem wybranym w postępowaniu przetargowym.
Wystawa główna obejmie ok. 2000 m2 ekspozycji zasadniczej, ok. 400 m2 przestrzeni pomocniczych oraz dwie sale multimedialne (ponad 120 m2). Zasadnicza cześć ekspozycji głównej położona jest na jednym poziomie i wypełnia przestrzeń owalną, o szerokości od ok. 9 m do ok. 12,5 m, i wysokości – do ponad 6 m w części centralnej.
Zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego