PREMIERA ORATORIUM ku czci św. Stanisława Papczyńskiego. XVI Święto Dziękczynienia
4 czerwca, w XVI Święto Dziękczynienia zapraszamy do Świątyni Opatrzności Bożej na premierę Oratorium „Omnia in Caritate” ku czci św. Stanisława Papczyńskiego, założyciela zgromadzenia. Będzie ono ważnym akcentem obchodów tegorocznego Święta Dziękczynienia oraz 350-lecia Zgromadzenia Księży Marianów. – Zapraszamy nie tylko na oratorium, ale i do modlitwy – mówi ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC.
>>TUTAJ<< można otrzymać elektroniczne zaproszenie na Oratorium.
Premiera Oficjum w Świątyni Opatrzności Bożej podczas XVI Święta Dziękczynienia – nieprzypadkowy wybór
Premierę Oficjum zaplanowano w XVI Święto Dziękczynienia, gdyż 350 lat istnienia Zgromadzenia Księży Marianów – pierwszego polskiego zakonu męskiego, który istnieje do dzisiaj i tak mocno związany jest z naszą Ojczyzną, a jednocześnie dziś działa w blisko 20 krajach świata, doskonale wpisuje się w postawę i ducha wdzięczności, jaki tego dnia płynie w stronę Boga od Kościoła w Polsce.
– Świątynia Opatrzności Bożej, będąca wotum wdzięczności naszego Narodu, jest idealnym miejscem, by tę wdzięczność wypowiedzieć – mówi ks. Sławomir Homoncik MIC ze Zgromadzenia Księży Marianów. – Sama Opatrzność Boża była bardzo cenionym skarbem, jaki Ojciec Stanisław u początku swojej założycielskiej działalności symbolicznie otrzymał od bpa Stefana Wierzbowskiego.
Hierarcha ten, który zatwierdził zakon na prawie diecezjalnym i przyczynił się do jego rozwoju na krótko przed swoja śmiercią został zapytany przez O. Papczyńskiego proszącego go o błogosławieństwo: „Ojcze święty, co Wasza Dostojność pozostawia nam w testamencie?”. Usłyszał wtedy z ust umierającego biskupa: „Opatrzność Bożą”. Ten dar rozradował serce o. Stanisława opierającego całe swoje życia na Bożej Opatrzności.
Ks. Sławomir Homoncik MIC dodaje: „modląc się w Świątyni Bożej Opatrzności w Święto Dziękczynienia, chcemy zatem dziękować Bogu za dar założyciela Marianów, ale jednocześnie wypowiedzieć i usłyszeć przesłanie, jakie płynie od św. Stanisława”. O nim Senat RP w 2011 roku w specjalnej uchwale tak napisał:
Senat Rzeczypospolitej Polskiej uznaje (wtedy jeszcze błogosławionego) Ojca Stanisława Papczyńskiego za godny naśladowania wzór Polaka oddanego sprawom Ojczyzny. Aktualność Jego moralnego i obywatelskiego nauczania uzasadnia przybliżenie Postaci Ojca Stanisława współczesnemu pokoleniu Polaków, a szczególnie młodzieży.
Źródło libretta
Oratorium (w tym libretto) ma formę oficjum nieszporów, czyli wieczornej modlitwy Kościoła. W Zgromadzeniu Księży Marianów od samego początku była to – i jest do dzisiaj – podstawowa forma modlitwy wspólnotowej, a poszczególne godziny kanoniczne brewiarza wyznaczały i wyznaczają rytm każdego dnia. Oratorium zostanie zaprezentowane w porze wieczornej, co dodatkowo jest okolicznością sprzyjającą takiemu wyborowi formy modlitewnej.
– Pracując nad treścią libretta, poszukiwaliśmy tematu, który byłby najbardziej uniwersalny i aktualny również w dzisiejszych czasach – mówi ks. Sławomir Homoncik MIC. – Ostatecznie inspiracją stały się pierwsze mariańskie Konstytucje, napisane przez Ojca Założyciela pt. Norma vitae (Reguła życia), a zwłaszcza ich drugi rozdział, zatytułowany De caritate (O miłości).
Św. O. Stanisław konstruując regułę życia zakonnego dla pierwszych Marianów, zapewne inspirował się Pismem św. i własnymi przemyśleniami, a wszyscy wiemy, że główną myślą Ewangelii jest miłość. Znajduje to wyraz także w innych pismach św. O. Stanisława.
Twórcą libretta jest marianin ks. Rafał Zalewski MIC.
Części Oratorium
Po hymnie ukazującym postać św. Stanisława, następne trzy części (dwa psalmy 15 i 146 i pieśń z 1 Kor 13), wraz z ich antyfonami zaczerpniętymi z pism Założyciela, są jak trzy wymiary miłości – do Boga, do drugiego człowieka – bliźniego i do Kościoła jako wspólnoty. Są także jak trzy śluby składane przez zakonników (czystość, ubóstwo i posłuszeństwo), dla których miłość, zwłaszcza w jej duchowym wymiarze, jest podstawowym punktem odniesienia, źródłem powołania i poświęcenia Bogu, a także ostatecznym sensem życia.
Po nich następuje czytanie z 1 Tes 3,12– 13, a następnie oratorium biegnie rytmem nieszporów, przechodząc w uwielbienie Maryi tak umiłowanej przez św. Stanisława. Jej życie pełne wdzięczności Bogu i miłości względem Stwórcy głosi hymn Magnificat. Po nim powracamy znów do postaci o. Papczyńskiego i jego życia pełnego miłości, które winno być inspiracją dla nas wszystkich.
Wszystko w miłości
Tytuł Oratorium „Omnia in caritate” wprost tłumaczy się jako „Wszystko w miłości” i jest nawiązaniem właśnie do Reguły życia św. Stanisława Papczyńskiego inspirowanej biblijnymi tekstami (choćby J 15, 12; 1 J 4, 7; 1 Kor 13, czy 1 Kor 16, 14). Tytuł jest charakterystyką całego życia i misji św. O. Stanisława, ale także przesłaniem nie tylko dla jego duchowych synów – braci i księży Marianów, ale także dla współczesnego świata.
– W dzisiejszych czasach, gdy miłość coraz częściej sprowadzana jest do przyjemności, gdy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej do głosu dochodzą konsumpcjonizm i hedonizm, nierzadko kosztem innych osób, tak potrzebna jest promocja największej z ewangelicznych cnót – podkreśla ks. Sławomir Homoncik MIC.
Cały utwór mający formę modlitewną wykonują orkiestra, chóry i soliści uzupełniając się wzajemnie, a jednocześnie tworząc symfonię dźwięków na wzór symfonii serc głoszących miłość Boga do człowieka, a także odpowiedź człowieka na tę miłość, którą może być jedynie działanie motywowane miłością – „Wszystko w miłości”…
Kompozytor Paweł Bębenek
Skomponowanie Oratorium powierzono Pawłowi Bębenkowi, gdyż jest obecnie jednym z bardziej rozpoznawanych i uznanych kompozytorów muzyki kościelnej i religijnej. Jest on twórcą kompozycji wielu pieśni, które weszły do repertuaru celebracji liturgicznych i które powszechnie są śpiewane przez wiernych, choć oni sami zapewne nie wiedzą, kto jest ich kompozytorem (np. Skosztujcie i zobaczcie, Witaj pokarmie…).
W oratorium wystąpią znani soliści: Magdalena Este i Krzysztof Chalimoniuk. Artystom będzie towarzyszyła Orkiestra Krakowskiego Syndykatu Kulturalnego oraz trzy znakomite chóry: Warszawski Chór Papieski im. św. Jana Pawła II, przygotowany przez Zofię Borkowską, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II i Chór „Mus Arietes” przygotowany przez Jakuba Siekierzyńskiego. Całość poprowadzi jako dyrygent sam kompozytor Paweł Bębenek.